Enkel netthandel | FAQ

FAQ

FAQ

Er det sant at en TaBetalt.no nettbutikk er helt gratis?
Ja, vi tar ikke penger for standardversjonen av TaBetalt.no. Ved kredittkortbetaling vil betalingstilbyder (PayEx eller PayPal) kunne ta andel av hvert salg og eventuelt etableringsavgift. Dersom man velger å benytte spesiell funksjonalitet vil vi ta et månedsbeløp for slike funksjoner.
Hvorfor skal jeg velge en TaBetalt.no nettbutikk?
OKB AS leverer nettbutikk til massevis av kunder i dag. TaBetalt er en lettvekt løsning prismessig, men med uendelige muligheter for å følge trappetrinnene fra nyetablert til å bli en stor aktør. Vi har løsninger som støtter både enkeltkjøp, medlemskap, avanserte betalingsmodeller og muligheter for mange salgskanaler over tid. Vi ønsker at du skal vokse og at vi skal gå veien sammen.
Hvem passer TaBetalt for?
Alle som har noe å selge og ta betalt for. Vi vil jobbe for å inkludere salg av tjenester, timer, virtuelle varer og andre salgsvarianter fremover. Alle skal kunne ta betalt for sine varer og tjenester igjennom våre løsninger.
Kan jeg benytte TaBetalt.no som kassesystem i min fysiske butikk?
Jepp! TaBetalt.no er en fullverdig kasseløsning med dagsoppgjør revisorgodkjent av KPMG! Vi kommer også til å tilby kontantbetaling som oppgjørsform i kommende versjoner, kun tilgjengelig for deg som selger og deg som har egen bankterminal eller tar imot penger når du leverer ut varen.
Jeg har satt opp produkter, men butikken er ikke tilgjengelig? Hva skjer?
Den vanligste grunnen er at du ikke har fullført nødvendige steg for å sette butikken “Online”. Hva som mangler ser du på dashboardet i Admin.
Jeg har et produkt som selges med lavere moms (MVA) rate enn de andre. Hvor setter jeg opp det?
I dag kan du dessverre ikke spesifisere mva på produktnivå. Husk at frakt eller tilleggs varer til hovedprodukt kan følge mva sats til hovedproduktet du selger.
Hva skjer om jeg skrur av «quantity» i produktadministrasjonen?
Det blir da bare mulig å legge en av disse i handlekurven på samme ordre.
Hva er forskjellen på et produkt, produktkategori og en produktvariant?
En produktkategori vil bli til et menypunkt. Alle produkter i en kategorien vil vises dersom man velger en kategori fra menyen. Et produkt er en “ting” du skal selge (“ting” er terminologien som benyttes i kjøpsloven) som har en pris, illustrasjon, beskrivelse. En variant beskriver variasjoner av ett produkt, for eksempel størrelse eller farge. Du kan ikke ha forskjellig pris på ulike produktvarianter, da må du lage et nytt produkt.
Jeg forstår fremdeles ikke produktvarianter!
La oss si du selger t-shorter. Hver t-shorte type med ulike produktnummer eller mønster er et produkt. Dersom du kan tilby ulike størrelser, vil du ved å benytte variantnavn “Størrelse” og opsjonene “XS,S,M,L,XL” slik at du vet hvilken størrelse du skal sende til kunden. Du kan også legge til flere varianter i kombinasjon som feks størrelse, farge og kragetype. Dersom en variant krever at prisen skal endres, eller at du har et begrenset antall varer tilgjengelig av en spesifikk variant, må du opprette et nytt produkt, ikke en variant.
Jeg skal slutte å selge et produkt, hvordan fjerner jeg det fra nettutikken min?
Gå inn i redigeringsmodus på produktet og skru visibility til “OFF” og lagre.
Hvordan kan jeg promotere et produkt?
Gå inn i redigeringsmodus på produktet du vil promoter og skru “Promoted product” på. Velg den produktillustrasjonen som tar seg best ut dersom du har. Fine bilder selger!
Hvis jeg føler at det mangler funksjoner, hva gjør jeg?
Send oss en mail på support@tabetalt.no så lover vi deg at vi ser på saken og gir deg tilbakemelding.
Kan jeg påvirke hva dere lager og hva TaBetalt.no butikken min skal ha av funksjonalitet?
I aller høyeste grad. I en ideell verden ville alle brukere stemt på mest ønsket funksjonalitet, og vi ville kunne bygget løsningen basert på en slik prioritering dra brukere. Vi vil se på løsninger på en slik tilnærming
Fungerer butikken min på en mobiltelefon eller nettbrett?
Ja, ved å benytte de malene vi har tilgjengeliggjort er disse responsive i forhold til bredden på skjermen kunden har tilgjengelig. Merk at kredittkortbetaling kan kreve støtte for java som ikke er støttet av endel smarttelefoner og nettbrett.
Kan jeg legge inn timesprisene mine her for å ta betalt for timer hos kunde?
Dersom du legger inn timepris som et produkt sammen med dine varer kan du enkelt legge en tjenestetime i handlekurven og endre antallet til de timene du vil ta betalt for sammen med andre fysiske varer. Dette kan du til og med gjøre sammen med kunde på befaring eller etter endt oppdrag.
Hvorfor skal jeg velge å tilby kredittkortbetaling når jeg kan benytte faktura som ikke har noen avgift for meg?
Ved bruk av kredittkort vil du få bekreftet betaling allerede ved plassering av en ordre. Du har ingen garanti for at en faktura noen gang vil bli betalt. Det er derfor sikrere inntekt, men denne sikringen tar betalingstilbydere også betalt for.
Hva kan jeg selge i butikken min?
Kort sagt alt som ikke bryter norsk lov. Det kan være fysiske varer, tilgang til tjenester, tjenester i seg selv eller andre former for elektroniske varer.
Hvordan fungerer frakt?
Frakt og fraktpris i TaBetalt.no vil kunne legges til som et steg i bestillingen. Dersom du sender ut produkter vil du kunne legge til ulike frakt valg med ulike priser. Du finner postens prisliste der du setter opp nye fraktvalg.
Er ikke frakt pris avhengig av vekt?
Det finnes fraktleverandører som avhengig av vekt, volum, lengde eller andre egenskaper ved en utsending, påvirker pris for en utsendelse. Vi har ikke en kalkulator som regner ut nøyaktig fraktpris for ulike transporttilbydere i TaBetalt.no.
Kan jeg benytte postoppkrav?
Ved valg av faktura som betalingsmiddel kan du sende pakke med postoppkrav selv. Du kan også benytte oppkrav for fraktdelen om du allerede har fått betaling for varene dine.
Ved velg av faktura som oppgjørsform, hvilket fakturasystem bør jeg bruke?
Det står du helt fritt til å velge selv. Alt fra Excel til et faktureringssystem er mulig.
Hvorfor får jeg ikke satt opp fakturaavgift i TaBetalt.no?
Vi har dessverre ikke støtte for fakturaavgift da dette oftest legges til på ordren fra fakturasystemet ikke fra ordresystemet. Ved faktura som betalingsmiddel vil vi generere et fakturaunderlag som senere faktureres til kunde.
Bedriftskundene min skal se priser uten MVA, hvordan setter jeg opp dette?
Vi har ikke støtte for kundegruppe avhengige priser på produktene du legger inn i dag. Du kan derimot opprette to butikker med en til privat og en til bedriftskunder dersom pris er det eneste du vil skille på. I dagens TaBetalt.no er ikke organisasjonsnummer eller bedriftsspesifikk kundeinformasjon prioritert. Dette er noe vi vil lansere på et senere tidspunkt.
Hva skjer med produkter som ikke har en kategori?
De legges automatisk i en "ukategorisert" gruppe.
Hvorfor har dere ikke "relaterte produkter", "ofte kjøpte produkter" eller "kunder som kjøpte dette kjøpte også..."?
Fordi Rom ikke ble bygget på en dag rett og slett. Dersom dette er noe mange ønsker seg vil vi legge til slik funksjonalitet.
Hvorfor har dere laget avtalevilkår på engelsk?
Rett og slett fordi det er mulig for ikke norsktalende brukere å opprette en butikk og vi vil på sikt slippe produktet internasjonalt. Derfor er også Admin på engelsk.
Er dere integrert med sosiale medier?
Butikkene er det. Du kan både koble opp dine eksisterende facebook, linkedin, twitter, google+, blog eller websider som linker fra nettbutikken, samt at du kan lage produkt-teasere fra produktsidene som kan deles på sosiale medier.
Jeg har eget design, hvordan får jeg benyttet dette i nettbutikken?
Vi har benyttet standard Bootstrap3 themes i våre tilgjengelige design. Dersom du vil kan du benytte et design / CSS stilsett som er bygget på bootstrap 3. Vi vil kunne tilgjengeliggjøre funksjonalitet for egne design dersom mange ønsker dette.
Kan jeg hente ut data i eksportfiler?
Du kan hente ut salgstall, dagsoppgjør, kundelister og ordrelister til Excel 2007 og nyere, LibreOffice og OpenOffice eller som csv, når det passer deg i Admin.
Jeg vil avslutte butikken min, hva gjør jeg?
På dashboardet kan du trykke på «Set Offline» så blir butikken din utilgjengelig. Deretter setter vi pris på om du sender oss en melding på support@tabetalt.no slik at vi kan arkivere og rydde vekk butikken etter 3 mnd.
Jeg husker ikke eller finner ikke adressen til admin!
Den fikk du tilsendt på mail når du registrerte deg. Dersom du ikke finner den så sender du oss en melding på support@tabetalt.no. Husk å gi oss nok informasjon til å identifisere deg og din butikk. ☺
Jeg husker ikke eller finner ikke adressen til butikken min!
Det er link fra admin der adressen står og du fikk dette tilsendt i ordrebekreftelsen på mail fra den dagen du opprettet butikken. Dersom du ikke finner den så sender du oss en melding på support@tabetalt.no. Husk å gi oss nok informasjon til å identifisere deg og din butikk. ☺
Hvordan kobler jeg opp Google Analytics kontoen min mot TaBetalt.no?
Du finner en guide her. Denne er også tilgjengelig i Admin.
Jeg trenger webside, blogg, grafisk design, logo, facebook konto, regnskap og markedsføring også! Kan dere det?
Nei ikke egentlig. Men vi kan fortelle deg hvem du bør snakke med. ☺

Om TaBetalt

TaBetalt.no lar deg starte egen nettbutikk på 5 minutter! Systemet er svært fleksibelt og lar deg vokse fra en liten butikk med få produkter, til et stort skreddersydd system med mange integrasjoner.

Tjenesten er levert av OKB AS, som har mange års erfaring med utvikling av netthandelssystemer.

Vi hjelper deg å ta betalt!

Følg oss

Spørsmål?

Ta en titt på våre ofte stilte spørsmål

Send oss en epost på support@tabetalt.no

Kontaktinfo

OKB AS
  • Kongens gate 6
  • 0153 OSLO
  • Norge

Om OKB AS

OKB AS er et Oslobasert utviklingsselskap som utvikler skreddersydde betalingsløsninger til telecom, transport og privat sektor i Norge, Skandinavia og Europa.