TaBetalt: Hjelp, tips og triks | Alt du måtte trenge av informasjon, dokumentasjon og guider!

TaBetalt: Hjelp, tips og triks

Alt du måtte trenge av informasjon, dokumentasjon og guider!

GUIDE: Lagerhåndtering

Har du dine produkter på et lager? Er du avhengig av å begrense antall produkter du skal selge? Da trenger du lagerhåndteringen i tabetalt.no!

Med medium prisplan har du tilgang til å benytte lagerbeholdning, dette må skrus på for hvert produkt individuelt. På lagerbeholdningsfanen har man ved aktivt lagerhåndtering på et produkt en tabell med fire kolonner; Tilgjengelig, Reservert, Totalt og Lagerbeholdning.

Tilgjengelig beskriver hvor mange produkter som er tilgjengelig for salg i butikken. Totalt er antallet du har på liggende på ditt lager. Reservert er antallet produkter som er bestilt, men ikke markert som sendt. Lagerbeholdning vil oppdatere totalt antall som finnes på lager. Det betyr at Tilgjengelig + Reservert = Totalt. 

På toppen av produktdetaljsiden finner man informasjon om hvor mange produkter som er tilgjengelig på lageret.

Nettbutikken

På produktsiden i nettbutikken vil det stå antallet produkter som man kan kjøpe. Dersom sluttkunden velger et høyere entall enn det som er tilgjengelig, vil en feilmelding presenteres. I de fall der kunde har lagt produkter i handlekurven som ikke lenger er tilgjengelig i kjøpsøyeblikket, vil det også presenteres en feilmelding for å informere om dette.


Lagerbeholdning med varianter

Ennå mer kraft vil man få dersom man kombinerer varianter og lagerbeholdning. I eksempelet under finnes produktet i tre varianter (størrelser). Det finnes 3 på lager i størrelse XS, men 2 er allerede bestilt. Det er ikke noen tilgjengelige produkter i størrelse medium da den ene på lager allerede er bestilt. Det er dog et produkt i størrelse S tilgjengelig for salg.


Merk også at det under variantfanen listes ut total antall på lager, samt at du får informasjon om tilgjenglighet på toppen av produktsiden.


Om du er usikker på hvordan lager fungerer i TaBetalt, eller har andre spørsmål, kontakt oss gjerne på support@tabetalt.no.


Endringslogg Februar 2015

Her følger en oversikt over ny funksjonalitet som er lansert i TaBetalt Januar 2015.
Vi vil fortløpende oppdatere denne hjelpesiden etterhvert som vi kommer med ny funksjonalitet eller endringer i TaBetalt. 

Endringsloggen ble sist oppdatert: 25.02.2015

Ny funksjonalitet

  • Ordrelisten er forbedret
  • Produktvarianter [Guide finner du her]
  • Lager [Guide finner du her]
  • Bildeopplasting til innholdssider
  • Ny informasjon og presentasjon av footer
  • Hurtiglinker til guider fra Admin
  • SEO double duplicate fix
  • Automatisk datostempling av siste endringer av vilkår
  • Forbedret WYSIWYG editor
Historikk

Nye funksjoner

  • Engelsk som visningsspråk [Guide finner du her.]
  • Egendefinerte felter [Guide finner du her.]
  • Promotering av produkter på forsiden [Guide finner du her.]
  • Banner på forsiden [Guide finner du her.]
  • Innholdssider - på forsiden og generelt [Guide finner du her.]

  • Fri frakt for bestillinger over valgfri sum
  • Underkategorier til produktgrupper
  • Merking av produkter som Nyhet, Tilbud og Anbefalt
  • Førpris på produkter
  • Sett tilgjengelighet, vises på forsiden, kategori og produktmerking for flere produkter fra produktlisten
  • Kopier produkt
  • Slett produkt
  • Klikk for å vise produktbilder i full størrelse i nettbutikken
  • Sorter produkter etter Alfabetisk, Nyeste og Pris i nettbutikken
  • Integrasjon med Kelkoo
  • Integrasjon med Prisjakt

 Endringer

  • Administrasjonsverktøyet er tilgjengelig på norsk
  • Forenklet opprettelse av nytt produkt
  • Produktdetaljer i admin mer oversiktlig
  • Fraktalternativer i admin mer oversiktlig og lik andre lister

GUIDE: Hvordan lage en GoogleAnalytics konto?

Vi får stadig spørsmål om hvordan man kan sette opp en helt ny GoogleAnalytics konto. Derfor har vi laget en guide som beskriver denne prosessen!
[more]
Oppsett av en ny Google Analytics konto
I første omgang er du nødt til å registrere deg en konto på http://analytics.google.com/ og opprette en profil her for din butikk:
1. Start med å klikke på «Sign up».
2. Velg «Website» under «What would you like to track?».
3. Oppgi et kontonavn under «Account Name», for eksempel organisasjonens navn.
4. Oppgi nettsidens navn under «Website Name».
5. Oppgi nettsidens adresse under «Website url». Her er det viktig å huske hvor butikken din faktisk ligger hvis du benytter ditt eget domene i stedet for standardadressen som tildeles av TaBetalt. For eksempel om butikken ligger under http://www.minbutikk.no eller rett på http://minbutikk.no. For at all trafikk skal registreres helt riktig så er det viktig å holde tunga rett i munnen når man oppgir butikkens adresse.
6. Velg en industrikategori, land og tidssone.
7. Klikk på «Get Tracking ID» for å fullføre registreringen.
Du vil nå få tilgang på en såkalt UA-kode som er nøkkelen for å kunne spore dine besøkende og deres aktiviteter i din butikk. Denne koden benytter du i tabetalt.no ved å taste inn koden i feltet «GoogleAnalytics kode» i «Oppsett nettbutikk» som du finner under «Innstillinger» på hovedmenyen og klikker på lagre.
Dette er alt du trenger å gjøre for enkelt tracking av trafikk til din butikk. Nå vil Google Analytics spore all trafikk i din nettbutikk og du vil kunne se all statistikk på dine sider hos Google Analytics.

GUIDE: Oppsett av Google Analytics i TaBetalt

Hvordan sette opp Google Analytics i TaBetalt?


Google Analytics er et  veldig populært verktøy for å analysere og se på trafikken til din nettbutikk eller nettside. Vi har en enkel og en avansert måte å tracke besøk i tabetalt.no via Google Analytics.
[more]

Enkelt oppsett: Tracking av trafikk via UA kode

Under "Innstillinger" og "Oppsett" finner du et felt med ledetekst GoogleAnalytics kode. Det er denne koden  som benyttes for å identifisere og samle trafikk til din konto. Du vil finne din Tracking ID eller UA kode i GoogleAnalytics etter å ha satt opp en konto (se blogginnlegg om oppsett av en Google Analytics konto her).
Du skriver inn hele koden (med "UA-" foran) i feltet så vil Google Analytics plukke opp all trafikk. Og du vil finne denne informasjonen på din Google Analytics konto.

Nå vil Google Analytics spore all trafikk i din nettbutikk og du vil kunne se all statistikk på dine sider hos Google Analytics.

Avansert oppsett: Tracking av trafikk i tabetalt
Du tenker nå at det kanskje kunne vært praktisk å se denne informasjonen direkte i administrasjonspanelet til din TaBetalt-butikk? Det kan du nemlig!

Det er her du virkelig vil få bruk for dette blogginnlegget, da det kan være lett å snuble i den Google-jungelen du nå må gjennom. Det er som det heter på fagspråket, litt knørvete. Men om du følger denne guiden skal det ikke være veldig vanskelig.

Før du begynner på denne delen av guiden er du nødt til å en ferdig oppsatt Google Analytics-konto og fått tildelt en UA-kode. Det er veldig viktig at du oppretter UA-koden før du fortsetter, da dette ikke vil fungere om det ikke gjennomføres i riktig rekkefølge. Dersom du ikke har gjort dette ennå kan du følge denne guiden: Oppsett av Google Analytics

For å kunne se din besøksstatistikk direkte i TaBetalt sitt administrasjonspanel så må du gjøre følgende:
1. Gå til Google Developers Console (https://console.developers.google.com).
2. Her er du nødt til å opprette et nytt prosjekt.
3. Oppgi prosjektets navn og gi det en prosjekt-id.
4. Vent på at prosjektet skal bli opprettet. En meny vil dukke opp nede i høyre hjørne som viser status på prosjektet.
5. Etter at prosjektet er opprettet klikker du på menyvalget «APIs & auth» og velger «APIs».
6. Velg «Analytics API» og klikk på «OFF»-knappen for å endre status til «ON».
7. Velg så «Consent screen» under «APIs & auth» i hovedmenyen til venstre.
8. Velg din epost fra listen og fyll ut «PRODUCT NAME». Dette kan f.eks være ditt butikknavn. Alle andre felter i dette skjemaet er valgfrie og du kan fylle de ut om du vil. Avslutt med å trykke på «Save» i bunnen av skjemaet.
9. Klikk så på «Credentials» under «APIs & auth».
10. Klikk så på «Create new Client ID».
11. Velg «Web Application» og oppgi adressene som er listet ut under «Fill in the following information» på adressen http://admin.tabetalt.no/dashboard/Help/GoogleAnalyticsSetup i feltene som vist i bildet under og fullfør ved å klikke på «Create Client ID».

12. Du vil så få oppgitt informasjon om din Client ID. Kopier Client ID og Client Secret fra denne siden og lim de inn i ditt TaBetalt administrasjonspanel.
13. I administrasjonspanelet så klikker du på «Innstillinger» i hovedmenyen øverst og velger «Google Analytics». Her oppgir du Client ID og Secret i sine respektive felter og klikker «Save». Hvis du har flere Google Analytics-profiler så velger du den du opprettet for din butikk. Dersom du har kun denne ene så vil den automatisk velge den.
14. Når du har gjort dette så vil du bli presentert med en graf og noen valg for hvordan du kan sortere dataene i grafen. 
Du vil nå også kunne se en besøksstatistikk på hjem-skjermen i ditt TaBetalt administrasjonspanel.

GUIDE: Produktvarianter

Produkter med variasjoner

Mange har produkter med ulike varianter. Typiske varianter kan være størrelse (liten, stor), farge(rød, blå, gul), type(metall, tre, plastikk) eller enhet (pakke, pall, bunt). Men hvordan håndtere produktvarianter på en god måte?


[more]

Hva er en produktvariant?

Vi definerer en variant som et produkt med ulike egenskaper som kunden velger mellom før bestilling, som kan påvirke lagerplassering, lagerbeholdning eller pris. Til tross for disse forskjellene vil de ulike variasjonene dele produktbeskrivelse, egenskaper og bilder. 

Dersom du trenger informasjon for å spesifisere ett produkt der du har flere lignende, trenger du antagelig varianter. I TaBetalt har du muligheten til å opprette egenskaper som valg, eller tekstfelt som kunden må fylle inn. De enkelte variantene kan ha forskjellig pris, tilgjengelighet og/eller lagerbeholdning.

Oppsettseksempler

På et produkt kan man opprette en eller flere egenskaper. (Som størrelse, farge, dimmensjon, enhetstype eller annet). Hver av egenskapene har et sett med ulike alternativer. Egenskapstype kan være et valg eller info som kunden må taste inn. Når de skal benyttes kan du se i eksemplene under.
 

Størrelse / Farge

En typisk variant er størrelse. Størrelse kan være nødvendig for at produktet passer kjøperen eller passer til annet utstyr. Det kan være skostørrelse, mutterdimmensjoner eller skilengde. Fargen på et produkt (være seg klær, vaser, samt elektronikk og mobiltelefoner feks) er en annen veldig vanlig måte å skille det samme produktet i flere varianter på.

Antagelig har du ulikt antall av den samme skoen i størrelse 43 og 44 eller jakken i rød og blå, men du ønsker ikke å lage et produkt for hver enkelt av de. Det er et valg kunden tar som spesifiserer hvilken variant av skoen eller jakken personen ønsker. 

Ved å trykke på "Variant"-fliken kan man benytte "Legg til produktegenskap" for å legge til produktvarianter. Navnet vil bli benyttet som overskrift på egenskapen i nettbutikken. Type kommer vi tilbake til i form av de ulike eksemplene. Du skiller mellom alternativene med komma eller enter tasten, eller også ved å klikke utenfor boksen.
Under "Variant"-fliken på produktdetaljsidene vil du få listet ut lagrede varianter. Her kan du skru av varianter som du ikke har, eller endre pris på variantene.


Ute i butikken vil et produkt velges på normal måte. Inne på produktdetaljer må kjøperen ta stilling til hvilken variant (altså hvilken størrelse eller farge i dette eksempelet) man ønsker å kjøpe. Alle varianter som er gjort tilgjengelige kan velges her, de som ikke er tilgjengelige vil ikke vises.



Kombinasjoner - flere variantegenskaper
Men kan også ha flere produktegenskaper på samme produkt dersom dette er nødvendig. Det vil da lages en versjon av alle kombinasjoner for de ulike egenskapene. For eksempel farge og størrelse.

Jeg vil i dette eksempelet legge til enda en egenskap til mitt malingsspann, nemlig enheten  "Spannstørrelse". Her spesifiseres det at prisen for 1 liter er 599, 3 liter er 999 og 5 liter 1299, uavhengig av farge. Resultater blir slik i administrasjonspanelet under "Varianter" på produktsidene:

Merk at man kan endre rekkefølgen på hvilken egenskap som kommer først på produktsiden, dersom det er ønskelig. Det gjør man ved å benytte pilene foran egenskapsnavn som vises over listen av varianter.

Egenskapstype tekstfelt

En annen mulighet for å definere en variant dersom alternativene er såpass mange eller komplekse at det vil være ufornuftig eller umulig å dekke alle variasjoner, er å benytte egenskapstypen tekstfelt. Et  par typiske eksempel der dette kan være nødvendig er ved gravering eller trykk på et plagg.


I eksempelet under har vi valgt å benytte to tekstfelt og to valgbare egenskaper. Tekstfeltene er innvendig "Gravering innvendig" på en ring, samt "Ringstørrelse". "Materiale" og "Rosefarge" er standard egenskaper med tre alternativer til hver.

Resultatet vil se slik ut:

Sluttresultatet vil se slik ut i nettbutikken når man ser på et produkt:


Laveste prisalternativ av alle variantene settes som pris på produktet i utlistinger, men som bildet viser vil ny pris vises når kunden har valgt en spesifikk variant. Om du ønsker flere varianter i produktutlisting i nettbutikken, må de registreres som separate produkter.

Oppsummering

I TaBetalt kan man dele ett produkt opp i ulike varianter. Varianter kan ha en eller flere egenskaper, enten som valg kunden må ta, eller informasjon kunden må oppgi i bestillingsøyeblikket. Ulike varianter kan ha ulik pris og tilgjengelighet, samt ha ulik lagerbeholdning.


Har du utfordringer, er usikker eller trenger råd til oppsett av varianter så kontakt oss gjerne på support@tabetalt.no. For mer informasjon om produktet se også vår webside på tabetalt.no.

GUIDE: Eksport av data?

Har du behov for data til andre systemer? Vil du trekke data ut og benytte de til analyse, regnskap eller fakturasystemer? Det er enkelt!
[more]

Eksport av ordre

I administrasjonspanelet på ordrelisten vil man finne en eksportknapp under listen. Dette vil generere en kommaseparert csv fil som er lesbar for Excel 2007 (eller nyere), LibreOffice og OpenOffice. 

Filen inneholder følgende ordreinformasjon:
  • Ordrenummer: Sekvensielt nummer som tildeles av løsningen
  • Ordredato: På format dd.mm.åå tt:mm:ss
  • Betalingstype / oppgjørsform: Altså informasjon om det er betalt med PayPal, kredittkort, faktura eller andre
  • Betalings status/ dato: Tidspunktet betalingen ble markert som utført eller gjennomført
  • Fraktstatus/dato: Tidspunktet varen(e) ble markert som sendt i systemet
  • Kundenavn: Både for og etternavn
  • Kundens adresse: Adresse med postnummer og poststed
  • Produkter: En liste over alle de produkter som ordren inneholder, inkludert antallet av hvert produkt og frakt eller rabattprodukter
  • Ordresum: Totalbeløpet som kunden skal betale eller har betalt
  • Ekstra informasjon: Alle felter som er lagt på som egne felter vil legges til i slutten av filen som egne felter

Eksport av enkeltordre

Under detaljsiden på en ordre vil man nederst på siden finne en eksport knapp. Her vil man kunne laste ned en enkeltordre. Denne inneholder informasjon om ordrelinjer, priser, mva, mottaker samt oppgjørsform og annen relevant informasjon.

Eksport av kundeliste

Under "Rapporter" og "Kunder" vil man nederst på siden finne en eksportknapp. Denne vil gi en liste over alle kunder, tid for registrering, navn, adresser og kontaktinformasjon. Dersom man har lagt til egne felter vil også disse listes ut på rapporten. 

Eksport av omsetningstall

Under "Rapporter" og "Omsetning" har man mulighet til å eksportere omsetning fordelt på dager til et regneark. Antall ordre, Total omsetning, snittsum og dato er tilgjengelige data i denne rapporten.

Dagsoppgjør

Under "Rapporter" og "Dagsoppgjør" finnes også mulighet til å eksportere data for fysisk lagring eller regnskapsbruk. Merk at dagsoppgjør esport inneholder to ark. "Oppgjør" og "Oppgjørsdetaljer". Hvor hver dag vil man kunne hente ut ordre, og ordresum fordelt på tilgjengelig oppgjørsform (for eksempel PayPal, Faktura og PayEx kredittkort). I tillegg vil det ligge en detaljert dagsoppgjørfane som inneholder kvitteringsnummer, kundedata, oppgjørsform / betalingsmiddel og totalsum for alle ordre på en gitt dag.


GUIDE: Hvordan lage en BLOGG

Hvordan lage en enkel Blogg?

Golf Shop har gitt oss lov til å vise hvordan de lager sin TaBetalt blog. Hver enkelt bloggpost settes uten å tilgejngeliggjøres i menyen eller footer, mens de har opprettet en samleside("Blogg") som er tilgjengelig i footeren i webshoppen. Denne siden benytter de til å lage en kort overskrift og ingress til hvert innlegg og lenker disse til hvert av innleggene som er egne sider. Resultatet og listen over sidene de har laget vises i skjembildet under.
[more]

Dette er blogg innholdssiden som lister de tilgjengelige bloggpostene de har laget.

GUIDE: Egen banner og forsideinnhold

Hvordan legge til en velkommen side på forsiden?

I admin kan man under "Innstillinger" og "Forside og banner" -> "Innholdsside på forsiden" legge til en side som presenteres over produktlister når man går til nettbutikken. Dette lages også som en innholdsside, men plassert logisk i admin og denne listes ikke sammen med andre innholdssider. I eksempelet under er det benyttet et stort bilde med utvalgte tilbud og produkter. [more]


Resultatet i butikken er en landingsside med utvalgt informasjon.

Hvordan legge til rullerende bannere på forsiden?

I admin kan man under "Innstillinger" og "Forside og banner" -> "Bannere på forsiden" laste opp og bestemme rekkefølgen på ulike bannere som presenteres i nettbutikken. Dersom man laster opp fler enn ett banner vil de scrolle automatisk. Hver av bannerene kan ha linker man spesifiserer selv. 

Resultatet i nettbutikken kan se slik ut:

Endringslogg

Her følger en oversikt over ny funksjonalitet som er lansert i TaBetalt.
Vi vil fortløpende oppdatere denne hjelpesiden etterhvert som vi kommer med ny funksjonalitet eller endringer i TaBetalt. 

Endringsloggen ble sist oppdatert: 13.10.2014

Ny funksjonalitet

  • Engelsk som visningsspråk [Guide finner du her.]
  • Egendefinerte felter [Guide finner du her.]
  • Promotering av produkter på forsiden [Guide finner du her.]
  • Banner på forsiden [Guide finner du her.]
  • Innholdssider - på forsiden og generelt [Guide finner du her.]
[more]
Historikk

Nye funksjoner

  • Fri frakt for bestillinger over valgfri sum
  • Underkategorier til produktgrupper
  • Merking av produkter som Nyhet, Tilbud og Anbefalt
  • Førpris på produkter
  • Sett tilgjengelighet, vises på forsiden, kategori og produktmerking for flere produkter fra produktlisten
  • Kopier produkt
  • Slett produkt
  • Klikk for å vise produktbilder i full størrelse i nettbutikken
  • Sorter produkter etter Alfabetisk, Nyeste og Pris i nettbutikken
  • Integrasjon med Kelkoo
  • Integrasjon med Prisjakt

 Endringer

  • Administrasjonsverktøyet er tilgjengelig på norsk
  • Forenklet opprettelse av nytt produkt
  • Produktdetaljer i admin mer oversiktlig
  • Fraktalternativer i admin mer oversiktlig og lik andre lister


Guide: Engelsk språk i butikken

Valg av visningsspråk er nå tilgjengelig!

Noen butikker er myntet på et bredt publikum med ulike geografisk lokasjon eller skråkkunnskap. Vi har derfor muliggjort valg av språk i nettbutikken din. Denne guiden viser deg hvordan du enkelt endrer språket i administrasjonspanelet. [more]

Som standard i TaBetalt er innholdet i nettbutikken på norsk. Dersom du har behov for å presentere butikken din på engelsk følger du denne guiden. Ved å navigere til menypunktet innstillinger, ligger valget oppsett nettbutikk.


Når du klikker på oppsett nettbutikk, blir du presentert en side hvor du kan gjøre en rekke innstillinger i nettbutikken din.
Under innstillinger finner du valget butikkens språk. Her kan du velge mellom norsk og engelsk.


Velg engelsk og trykk lagre. Informasjon på butikken din er etter at du har lagret på engelsk. Husk at dine egendefinerte innholdsider, samt leveringsvilkår og kjøpsvilkår fremdeles er på norsk. Disse må du selv oversette til engelsk. Hvordan man endrer innholdsider er beskrevet i en egen guide her.




TIPS: Fabelaktige produktbilder i nettbutikken

Bilder sier med enn tusen ord. 

Dette er spesiellt viktig ved salg av produkter over internet. Dine kunder er opptatt av hvordan tingene de kjøper ser ut. Selve presentasjonen av produkter er så viktig at markedsføring ble oppfunnet. Men da høres det vanskelig og dyrt ut. Det må det ikke være.
Denne artikkelen gir deg noen enkle tips til hvordan du kan lage profesjonelle og illustrative produktbilder med utstyr du har hjemme.[more]

Bakgrunnen er viktig!

For å oppnå en helhetlig følelse på produktbildene, benytt rene og klare bakgrunnsfarger. Det aller enkleste er å benytte samme bakgrunnsfarge på bildene som bakgrunnsfargen i nettbutikken, ellers er hvit eller sort trygge valg uavhengig av fargevalg i nettbutikken.

Husk også at hvite produkter tar seg godt ut på sort bakgrunn, og motsatt!

Bakgrunnseffekter

Et annet triks er å benytte en uskarp men fargefull og illustrativ bakgrunn. Et bakgrunnsbilde fra internet, bilde du har hjemme eller annen form for liv kan være forskjellen på et vanlig og fantastisk produktbilde. Men husk å benytte en bakgrunn som fremhever følelsen på produktene du selger. Selger du spraglende produkter, benytt spraglende bakgrunner, men selger du designede produkter, ikke ta fokuset bort fra selve produktet. Tenk helhet.


Du kan også benytte andre relaterte produkter i samme bilde, eller som bakgrunn til produktet. Men velg med omhu, skap en situasjon og en stemning i bildene dine. Pass på at kunden føler seg hjemme i produktbildene og gjenkjenner seg selv, en situasjon eller et behov.

Refleksjon
Benytt et reflekterende underlag som du plasserer under produktet ditt. En uskarp refleksjon av produktet gir en pen effekt, og det samme gir refleksjon av bakgrunnen din. Du kan også benytte samme farge som bakgrunnen som gir produktet en "svevende" effekt. 


Plassering og kreativitet
Plasser produktene dine slik at de er godt synlige, og ta gjerne flere bilder fra ulike vinkler. Vær kreativ og vend, trekk ut eller plasser produktene opp mot objekter med samme farge som bakgrunnen. Sørg for å vise produktet fra de mest relevante og attraktive vinklene. 

Lys

Lys og skygger kan også benyttes med stort hell. Vend lyset mot produktet, men husk å ikke vende lyset mot kameraet eller linsen. Dersom du har for sterkt lys, dekk til med bakepapir eller en tynn linklut.

Lag et enkelt lystelt
Benytt en vanlig pappkarting til å ble ditt eget studio. Digital-photography-school har laget en enkel guide som viser hvordan man kan lage ditt eget lystelt til å ta super produktbilder. Her kan du benytte din egen smarttelefon og få profesjonelle resultater!

Eksempel tabetalt.no butikker

Ta en titt på noen av tabetalt.no butikkene for inspirasjon:
Funtown selger en mengde smarte løsninger for alle
Timer har en mengde merkeklær tilgjengelig i sin nettbutikk i tillegg til sin fysiske butikk!
Buy-IT selger spesialistvarer innen modellfly
Stabekk fotball har sin supporterbutikk hos oss!
Lakselv bokutsalg Selger et uttall norske kvalitetsbøker
Greenway selger miljøvennlige, engangs og nedbrytbare produkter
Positive Spiraler tilbyr kurs, informasjon og DVD'er for foreldre med barn i ulike alder

Relevante kilder og videoer



GUIDE: Trenger du ekstra informasjon om kundene?

Egendefinert felter med kundeinformasjon

Som standard i TaBetalt må kunder fylle ut et sett med personalia. Men alle butikker er ikke like og ikke alle har samme behov. Trenger du ytterligere informasjon om kunden din så har vi laget en løsning for dette.

Under ser du hvilke standardfelter kunden må fylle ut for å få godkjent en ordre.


[more]Denne guiden viser steg for steg hvordan du kan legge til flere felter under leveringsinformasjon. Ved å navigere til menypunktet innstillinger, ligger valget oppsett nettbutikk.


Når du klikker på oppsett nettbutikk, blir du presentert en side hvor du kan gjøre en rekke innstillinger i nettbutikken din.
Naviger til egendefinerte felter på ordre.


Her kan du legge til nye felter som enten er påkrevd eller ikke. I denne guiden har vi valgt å legge til to felter, et som er påkrevd og et som ikke er det for å vise deg hvordan dette fungerer i løsningen.


Dette blir seende slik ut i nettbutikken.


Og slik ser de egendefinerte feltene ut i admin.

GUIDE: Hvordan importere produkter

Produktimport

Har du oversikt over dine produkter i ett regneark som Excel? Da kan du spare masse tid på å importere produktene i stedet for å legge de til en og en. Her forklarer vi hvordan.

Ved å klikke på "Importer fra fil" knappen på produktsiden i admingrensesnittet, kan man importere produkter via csv.

[more]For å kunne importere produkter må du ha Medium-prisplan.

Krav til csv-fil:
  • Ingen header (første rad må være et produkt)
  • Semikolon separert (komma eller tab støttes ikke)
  • Filen må være UTF-8 enkodet
  • Inneholde følgende felter
    • Produktnavn
    • URL-referanse: Produktets nettadresse. Det som angis her vil bli lagret som adressen til produktet på formen; nettstedets adresse (demo.tabetalt.no) + /produkt/ + URL-referanse. Eksempel: http://demo.tabetalt.no/produkt/oreplugger
    • Pris inkl MVA
    • Produktgruppe
    • Produktbeskrivelse
  • Obligatoriske felter: produktnavn og pris
  • Filformatet kan endre seg i fremtiden
Eksempelfil (produktnavn;url;pris;produktgruppe;produktbeskrivelse)

Eksempelfil kan lastes ned herDu kan lage denne filtypen i Excel, Notepad og lignende programmer.

Etter å ha klikket på "Importer fra fil" knappen blir du sendt til en side som guider deg gjennom stegene for å importere produkter fra csv. Her er resultatet etter å ha lastet inn produkter fra eksempelfilen i en tom butikk:

GUIDE: Hvordan legge til innholdssider?

Ønsker du å legge til ekstra informasjon om butikken eller fagartikler i TaBetalt? Vil du legge opp en kontaktside eller om oss? hva med en introduksjonsside som landingsside i butikken? Det er selvsagt mulig å gjøre dette i TaBetalt .
Denne guiden tar for seg de ulike mulighetene man har for innhold, banner, støtte og informasjonsider.
[more]

Hvordan legger man til ulike innholdssider?


I menyen inne i admin vil du se en egen link til "Innholdssider". her vi ldu kunne legge inn innhold og velge hvor disse skal legges. Du vil se at det allerede ligger to slike sider allerede, nemlig leveringsvilkår og kjøpsvilkår. Disse er lagt til Footer og du kan ikke stille tilgjengeligheten på slike spesialsider, fordi de er lovpålagt. Men du kan immidlertid endre innholdet i disse dersom det er ønskelig.

Her kan du opprette en ny side ved å klikke på "Ny side" knappen.

Tittel vil være teksten som vises og kan klikkes på for å gå til siden. URL vil bli automatisk satt lik tittel dersom du ikke ønsker en spesifikk annen adresse. Under "Lenke" nedtrekksmenyen velger du plasseringen av sidens link. Du kan velge mellom hovedmeny, footer eller ingen. Ingen benyttes oftest dersom du skal linke til siden fra andre sider, eller ikke ønsker at siden skal være generellt tilgjengelig. Du kan linke til slike sider fra for eksempel produktbeskrivelser eller andre innholdssider som blogg.

Velger du "hovedmeny" vil siden/linken være tilgjengelig på samme måte som produktkategorier slik som vist under der "Golfkortet" er en innholdsside som har blitt laget. 

Velger man  å tilgjengeliggjøre siden i "footer" vil linken legges til slik som vilkår sidene fremstår. Se eksempel på en "Om oss" side.

Slik ser den ferdige "Golfkortet" siden ut:

Hvordan lage en "Om oss" side?

AElektro har laget en rik "Om oss" side der de presenterer seg selv og nøkkeltall. De har benyttet en innholdsside til dette, og resultatet vises i skjermbildet under:

GUIDE: Sortere produkter på forsiden

Forsidesortering på plass

Har du behov for å spesifisere i hvilken rekkefølge dine produkter vises på forsiden? Denne guiden forklarer hvordan dette fungerer.
[more]

Forsideinnstillinger

Under forsidevisning og innstillinger har du en fane som heter "Produkter på forsiden". Her har du et todelt vindu, produkter som er på forsiden ligger med store bilder. Under disse ligger alle andre aktive produkter som ikke er markert som forsideprodukter. 

Du kan dra produktene mellom de to ulike områdene, samt plassere de i forhold til hverandre. På bilde under har vi sortert om rekkefølgen og dratt inn Nike hansken til forsiden som et promotert produkt.

Resultatet blir en spesialdesignet utlisting du selv kan styre som du vil på forsiden av butikken. Produkter du drar inn i øverste boks vil automatisk skru på "Vis på forsiden" i produktdetaljsiden under visning. Produkter du drar ut vil skru denne av.

Slik kan du administrere din helt egen rekkefølge på produktene på fosiden.

Markering, kampanje og bannere

Husk at du også kan markere produkter med Nyhet, Anbefalt eller tilbud, samt legge inn førpris for å ytterlig vise rabatter og kampenjer. Du har også mulighet til å legge til en eller flere rullerende kampanjebannere under "Bannere på forsiden" fanen på forsidekonfigurasjonen din.


Guide: Hvordan legge til produktvideoer fra Youtube?

Videostøtte i TaBetalt!

Det sies at et bilde sier mer enn tusen ord. Bilder som beveger seg er også veldig populært, og vi har fått spørsmål om vi ikke kunne lage en guide som vise hvordan dette gjøres i TaBetalt.

[more]
I produktadministrasjonen vil du under beskrivelser finne tre typer produktbeskrivelser. Kortbeskrivelse benyttes i utlisting, mens produktbeskrivelse og teknisk beskrivelse har en rik teksteditor der man kan legge til ulike typer media og videoer.


Generell og embedded video

Det er finnes to måter å legge til videoer på. generell vil være den typen som direkte spiller av en video fra Youtube. Legg til adressen der videoen finnes så vil den vises under den beskrivelsestypen du ønsker.

Embedded video vil benytte en Iframe og du må hente denne fra Youtube videoen under share. Under ser du hvor og eksempler på to embed koder.



Videoene vil deretter vises automatisk under beskrivelsen. merk at du kan velge størrelsen på videoen, eller benytte standard størrelse. Kun embed vil tilgjengeliggjøre avspilling i fullskjerm.







TaBetalt forbedrer produkthåndteringen!

Produkthåndtering har fått et ansiktsløft!

Har du savnet muligheten til å markere tilbud, fremheve nyheter, anbefale produkter, vise rabatter? Trenger du flere nivåer kategorier? Da har vi gode nyheter! Vi har masse godbiter på lager.
Etter tilbakemeldinger fra våre brukere har vi jobbet med merking, rabatter og generell oppsett av produkter til din butikk. 
[more]

Her er en oversikt over nye muligheter du vil ha:

  • Ny produktutlisting i Admin
  • Ny produktdetalj navigasjon
  • Opprett produkt
  • Kopier produkt
  • Produkt markering
  • Rabattering
  • Utvidet gruppering
  • Sortering
Ny produktutlisting i Admin - Endre fler produkter samtidig
Produktutlisteren i TaBetalt Admin har nå fått seg oppdatering. Det er nå mulig å endre flere enn ett produkt samtidig. Ved å velge et sett med produkter kan man benytte nedtrekksmenyene til å gjøre ulike  handlinger og endringer med produktene.

Tilgjengelighet i butikk

Dette valget styrer som overskriften sier, om produktet skal være tilgjengelig for salg i butikken eller ikke. Du vil også se status på tilgjengelighet i listen direkte samt på produktdetaljsiden. 

Visning på forside

Forsiden av nettbutikken har et utvalg av produkter som enten ikke er i en produktgruppe eller aktivt promotert av butikkeieren. Fra menyen kan man styre om produkter skal vises eller ikke vises på forsiden. Du vil også direkte i listen direkte se om produktet skal promoteres på forsiden.

Markering og sortering

Markering av produkter er en helt ny funksjon i TaBetalt. Markeringer har to funksjoner, for det første vil produkter i nettbutikken ha et tekstbånd og farge som beskriver markeringstypen. Markeringen vil også påvirke sorteringsrekkefølgen i nettbutikken. Tilbudsmarkering vil listes først, så nyheter og deretter anbefalte produkter. Produkter uten markering vil listes etter markerte typer.


Merk! Tilbudsmarkering er ikke knyttet til rabattfunksjonalitet. Markeringen kan benyttes fritt, uavhengig av hvordan rabattvisning man ønsker å benytte.

Produktgrupper

Fram menyen kan man nå også skifte et sett med produkters gruppetilhørighet. Dette er sprsiellt nyttig etter reorganisering, eller endringer i grupperingsstrukturen. Ved oppgradering fra gratispakker til produktgruppe pakker vil dette være en kjærkommen funksjon for mange. 

Alle tilgjengelige gruppenivåer kan velges fra nedtrekksmenyen.


Ny produktdetalj navigasjon - Oversikt, prisdetaljer, salg og status

En ny produktdetaljside vil nå gi deg raskere oversikt over produktets status og prisdetaljer. Merk at du nå også har mulighet til å gå direkte inn på produktets 10 siste ordre direkte fra produktdetaljsiden.  


Opprett produkt - Enkel og avansert

Hurtigopprettelse av produkter er lagt til i tillegg til den avanserte produktopprettelsen. Kunder med enkle produkter uten varianter eller mye beskrivelser vil spare mye tid på produktadministrasjon nå.

Kopier produkt - Sparer deg tid og krefter

En ny funksjon i TaBetalt er muligheten til å skape et produkt basert på et allerede eksisterende produkt. Fra produktdetaljsiden vil man nå kunne benytte "kopier" produkt som skaper et identisk produkt der man kun må endre navn. Alle bilder, innstillinger, priser og beskrivelser vil kopieres.

Produkt markering - Tilbud, Nyheter og Anbefalte produkter

Produktmarkeringer har vært sterkt nsket fra våre kunder og er nå på plass. Det er nå mulig å velge tre ulike promoteringmarkeringer; Nyhet, Anbefalt og Rabatt. Under visning på produkter vil man kunne velge markeringstype i nedtrekksmenyen slik som vist på skjermbildet.


Tilbud, Nyheter og Anbefalte produkter vil alltid vises først i alle utlistinger. Eksempel ser du ovenfor.

Rabattering - Førpris, nåpris og rabattspesifisering

Førpris benyttes nå i løsningen til å regne ut rabatter. Ved å angi førpris vil denne avregnes mot nåpris og vi en rabattsum og rabatt prosent. Denne vises i nettbutikken med førpris streket over, 

Utvidet gruppering - Tre nivåer produktgruppering

Det er nå mulig å legge til tre nivåer produktgrupper. Når man oppretter en ny produktgruppe kan man derfra velge hvilken gruppe denne skal falle under. Produkter i en undergruppe vil alltid vises i hovedgruppen også. Dette gjør navigasjonen enklere for sluttkunden og for de butikkene som har veldig mange produkter og spesifikke produktgruppestrukturer.

Sortering - Sorter produktlister etter ulike kriterier

Sortering i netbutikken er nå tilgjengelig for sluttkunden. Alle lister vil nå kunne sorteres etter nyeste først, laveste eller høyeste pris, samt navn. Standard sortering vil liste ut produkter med produktmarkering først, deretter etter opprettelse.

Hva er nytt i TaBetalt - 20. Mai, 2014 - endringslogg

Nye funksjoner

- Fri frakt for bestillinger over valgfri sum
- Underkategorier til produktgrupper
- Merking av produkter som Nyhet, Tilbud og Anbefalt
- Førpris på produkter
- Sett tilgjengelighet, vises på forsiden, kategori og produktmerking for flere produkter fra produktlisten
- Kopier produkt
- Slett produkt
- Klikk for å vise produktbilder i full størrelse i nettbutikken
- Sorter produkter etter Alfabetisk, Nyeste og Pris i nettbutikken
- Integrasjon med Kelkoo
- Integrasjon med Prisjakt

Endringer
- Administrasjonsverktøyet er tilgjengelig på norsk
- Forenklet opprettelse av nytt produkt
- Produktdetaljer i admin mer oversiktlig
- Fraktalternativer i admin mer oversiktlig og lik andre lister

Fakturabetaling via SendRegning

Hvordan automatisere faktureringsprosessen?

Som produkteier for TaBetalt er jeg stadig på jakt etter partnere som kan supplementere og gjøre våre tjenester bedre. Ett av de områdene jeg var mest på utkikk etter en partner på, var fakturering. Det finnes i dag veldig mange gode selskaper og tjenester som leverer fakturasystemer, og mange av disse har en god og solid kundemasse.

Jeg skal ikke legge skjul på at vi selvsagt ønsker å markedsføre og synliggjøre TaBetalt for potensielle kunder, gjerne hos partnere som alledere har en god kundemasse i dag, men vi kunne ikke velge å integrere oss med alle. Jeg måtte velge, og jeg måtte sette noen krav.

[more]

Kriterier for et partnerskap:

1. Har samme grunnholdning som TaBetalt, nemlig at kostnad skalerer etter behov
2. Supplementerte TaBetalt og ikke hadde konflikterende interesser
3. Hadde en god teknisk plattform slik at integrasjonen ble enkel, trygg, sikker og effektiv
4. Noen vi hadde god kjemi med

Dette var kriteriene jeg ønsket at en potensiell partner skulle dekke. 

Hva ønsket vi å løse?

Utfordringen var uhyre enkel, når en ordre hadde kommet inn, skulle det være mulig å trykke på -en- knapp for å skape en faktura, kreditere en faktura og eventuellt hente fakturastatus. Det skulle være enkelt for butikkeier, ingen overføring av filer, ingen eksport eller import. En knapp og deretter bekreftelse på at overføringen var OK, samt en identifikator eller saksnummer fra fakturasystemet.

Hvilke leverandører valgte vi bort?

Neida, jeg kommer ikke til å si noe om de vi faktisk ikke valgte, selv om det var flere av de. Men det var manglende tilbakemelding til nettbutikken som var hovedårsak til å ikke gå videre med noen aktører, samt at noen forretningsmodeller passet ikke så godt sammen med våre verdier.

Hvorfor Sendregning?

"Gratis registrering - uten forpliktelser", står det på førstesiden til SendRegning.no, og de følger opp på siden under priser: "De månedene du ikke bruker SendRegning, betaler du ingenting.". Et nydelig utgangspunkt! Jeg fulgte opp med å sjekke om det var mulig å integrere oss med dem. De første 10 treffene på Google var kode eksempler, integrasjonsdokumentasjon og nyheter om deres verktøykasse. Perfekt!


Likviditetsmessig var SendRegning solide, med en trygg eier i bunn. Som oss. Jeg kontaktet deres salg og markedsavdeling. 19 minutter etter initiell kontakt, var produktansvarlig på ballen og vi avtalte møte.

Espen Gjester hos SendRegning tok meg imot og ga meg en fin innføring i SendRegnings verdier og hvordan de opererte. Som ansvarlig for en utviklingsavdelig ble jeg ekstremt imponert over spesiellt en ting. De har som mål å ALDRI få samme supportcase mer enn en gang. Det betyr at de har utviklere som får informasjon om alle spørsmål fra kundene deres og lager løsninger som gjør at neste kunde ikke skal lure på det samme! DET er smart kundeservice det.

Etter et hyggelig møte var jeg ikke i tvil, SendRegning har en ærlig forretningside, de fokuserer på kunden både når det gjelder kostnader for bruk av systemene deres og kundeservice. Valget var tatt.

Hva ble resultatet?

Vi satt i gang implementasjonsjobben første tilgjengelig sprint og lanserte http://sendregning.no som vår partner på fakturering kort tid etter. Skjermbildene under viser hvor enkelt det har blitt å ta imot ordre og fakturere kunder fra TaBetalt Admin via SendRegning.

TaBetalt nå integrert med SendRegning!
TaBetalt har integrert seg med SendRegning for utsendelse av faktura til sluttkunder!

Konfigurasjon

Skriv inn konto-informasjon fra SendRegning:

Sende faktura

Trykk på -en- knapp for å overføre ordre og skape faktura:

Faktura referanse og status

Se SendRegning fakturareferansenummer direkte i løsningen og tidspunktet fakturaen ble skapt:


Interessert i å lese mer om Sendregning?

1. Du finner mer informasjon på deres websider.
2. De har gratis kundestøtte på epost!
3. Sjekk prisene!

SendRegning Logo








GUIDE: Hvordan sette opp PayEx kredittkortbetaling i TaBetalt

 Hvordan sette opp PayEx betaling i TaBetalt

Ved oppsatt merchantkonto fra PayEx vil du få tilsendt en mail med bekreftelse om oppsatt PayEx produksonskonto. Dette er nødvedig for å kunne ta betalt med kredittkort slik at pengene ender opp på din bankkonto. For å knytte TaBetalt mot din nye kredittkortkonto må du igjennom 5 enkle steg. De fem stegene er beskrevet i denne guiden.
[more]

1. Logge inn i PayEx Admin og endre passord
2. Sette opp tilgang til nettbutikkens IP og callback URL
3. Generere en krypteringsnøkkel
4. Sette opp PayEx kontoen i TaBetalt
5. Gjennomføre et testkjøp

* Merk at skjermbilder kan inneholde annen tekst på ulike språk i administrasjonspanelene

1. Logge inn i PayEx Admin og endre passord

Du skal få to separate mail fra PayEx ved ferdig oppsatt konto. En med oppsettsbeskrivelse og account nummer, og en separat tilgangsinformasjon epost med brukernavn og passord.

De ser omtrent slik ut:
 
 

Du vil i tilgangs eposten få tildelt et midlertidig passord som må byttes ved første innlogging. Du logger inn i PayEx Admin ved å navigere til URL:https://secure.payex.com/Admin


2. Sette opp tilgang til nettbutikkens IP adresse og callback URL

 
 

2.1 IP adresse

For at nettbutikken skal få tilgang til å opprette transaksjoner må du spesifisere hvilke IP-adresse som skal ha lov til å plassere en ordre. «IP filter» feltet i PayEx Admin skal derfor inneholde ip-adresse: 85.19.153.100.

2.2 Callback URL

Callback URL er en sikkerhetsfunksjon for deg som butikkeier. Dersom det skulle skje noe med forbindelsen mellom butikken og banken ved en betaling så sørger en callback for at betalingen gjennomføres korrekt ved å fullføre bestillingen i etterkant og deretter gi beskjed til nettbutikken om resultatet. Du skal skrive inn, helt nøyaktig, følgende URL i «Transaction callback URL» som håndterer denne sikkerhetsmekanismen: https://webshop.storefront.no/api/payex-callback


3. Generere en krypteringsnøkkel

En krypteringsnøkkel, eller encryption key kan sees på som et menneskelig vanskelig huskbart passord som gir tilgang til å benytte PayEx sine tjenester. Det er ikke det samme som passordet som gir deg tilgang til PayEx Admin. Ved å generere en ny slik nøkkel vil denne være lagret hos PayEx, og du skriver denne inn i TaBetalt. På denne måten sikrer du at ingen andre butikker eller løsninger kan legge til ordre. 
 
 
Husk å lagre den nye krypteringsnøkkelen i PayEx Admin før du legger den inn i TaBetalt Admin.


4.Legge inn korrekt informasjon i TaBetalt

 

Du når ditt TaBetalt administrasjonspanel via admin.tabetalt.no. I PayEx betalingsoppsettet i TaBetalt Admin skal du legge inn «Account number». Dette finner du både i mailen du har fått tilsendt, samt inne i PayEx Admin under «Merchant account».  Det består oftest av 8 siffer.

Under «Encryption key» skal du legge til den lange strengen du fikk tildelt når du laget en ny krypteringsnøkkel. Alle tegnene uten mellomrom skal benyttes.

NB! Det kan ta opptil 10 minutter før nøkkelen er gyldig hos PayEx. Dersom du får beskjed om at krypteringsnøkkelen ikke er gyldig, vent i 10 minutter og forsøk igjen. 

5. Gjennomføre et testkjøp

Det er sterkt anbefalt at du gjennomfører en faktisk ordre som du krediterer. Dette skal du gjøre for å lære deg hvordan systemet fungerer, samt at du sikrer at alt fungerer som forventet, og at du vil oppdage feil før dine sluttkunder eventuelt støter på problemene. 


Gjennomfør et kjøp med ditt kredittkort, gå deretter inn i PayEx Admin, søk opp transaksjonen, og krediter den. Du kan benytte «transaction extract» for å få alle transaksjoner i mellom to tidspunkt, eller «transaction search» dersom du vet transaksjonsreferansen til betalingen. Denne finner du under ordredetaljer i TaBetalt Admin etter et kredittkortkjøp.

Her ser du eksempel på et treff på søk etter «transaction ref» eller «order ref»:
 

Du kan på transaksjonsdetaljer finne informasjon om kortet som ble benyttet, resultatet av korttransaksjonene, ordrelinjene for kjøpet og andre detaljer. Under transaksjonsdetaljer vil du i bunnen finne krediteringsfunksjonen:
 
 
Via denne kan du kreditere hele eller deler av en transaksjon. Pengene vil deretter returneres til betalers konto. 
 

GUIDE: Hvordan benytte eget domene i TaBetalt

Hvordan sette opp  og bruke eget domene i tabetalt.no



Som butikkeier kan det være stor verdi i å benytte ditt eget domene i markedsføring og salg av dine produkter. I TaBetalt har man mulighet til å spesifisere ditt domene, slik at kunder finner din nettbutikk.

For å få dette til å fungere må man sette opp en DNS peker. DNS er mekanismen som oversetter et domenenavn til en spesifikk IP adresse på en server. Du må altså registrere TaBetalt’s IP adresse i DNS.

[more]

Merk at vi har valgt å benytte skjermbilder fra en leverandør av domenetjenester, domeneshop.no. Skjermbilder kan avvike for ulike leverandører.

Følgende steg må gjennomføres for å sette opp ditt eget domene i din TaBetalt nettbutikk:


1. Kjøpe eller eie et domene
2. Logge inn hos domene registrar og sette opp DNS peker
3. Spesifisere domene i TaBetalt
4. Teste at oppsettet fungerer

1. Kjøpe eller eie et domene

Du må enten skaffe eller eie et domene for å benytte denne funksjonen i TaBetalt. Vi anbefaler domeneshop.no som domene eier (registrar). De har et enkelt grensesnitt, er rimelige og er en kjent aktør i bransjen.


2. Logge inn hos domene registrar og sette opp DNS peker

Etter innlogging hos din registrar vil du kunne velge det domenet du vil benytte. 

Deretter skal du administrere NDS pekerene til dette domenet.

Til slutt må du opprette domenepeker for ditt domene til TaBetalt’s server. Du skal benytte IP adresse 80.232.120.165 som vist i eksempelet under:
 
Husk! Du kan benytte både www.domenenavn.no, webshop.domenenavn.no eller domenenavn.no. Det er heller ingen begrensning på om det er et: .no, .com, .net eller annet domenenavn.

Merk! Det kan ta opptil 24 timer før din DNS peker er aktiv, avhengig av leverandør.

3. Spesifisere domenet i TaBetalt

I TaBetalt Admin ( admin.tabetalt.no) trenger du kun registrere domenenavnet du ønsker å benytte. Husk å skrive inn hele domenenavnet.
 
Dersom du gjør endringen etter at butikken din har vært aktiv en stund, har vi sikret at gamle linker fremdeles vil virke som før. Du behøver ikke gjøre noe eller være redd for at informasjon du har sendt ut eller benytte tidligere nå skal slutte å fungere. 

4. Sjekke at det fungerer

Du skal nå kunne navigere til din webshop via ditt valgte domenenavn.

Merk! Det kan ta opptil 24 timer før din DNS peker er aktiv, avhengig av leverandør.